5 tips tijdens de hittegolf

27 aug 2019 | Blog

Nu de temperaturen weer vlotjes boven de 25° stijgen wil ik jullie enkele eenvoudige tips geven om het hoofd en lichaam koel te houden.

  1. Drink voldoende water, om goed te zijn moet je elk uur minstens 1 glas water drinken. Voeg eventueel een smaakje toe aan je water, snijd een (biologische) citroen of limoen in schijfjes en een paar verse blaadjes munt en laat deze trekken in je water.
  2. Vermijd ijskoude drankjes, deze laten je lichaamstemperatuur tijdelijk dalen, waardoor je lichaam weer meer energie gaat gebruiken om je lichaamstemperatuur terug op pijl te krijgen met als gevolg dat je het extra warm gaat krijgen.
  3. Vermijd alcohol. Alcohol dehydrateert en onttrekt dus vocht uit je lichaam. 
  4. Kies voor lichte maaltijden die vooral bestaan uit groenten en fruit. In groenten en fruit zit ook vocht in, iets wat je lichaam broodnodig heeft met deze temperaturen. Kies dus voor koude salades met een magere proteïnebron.
  5. Vaak is je spijsvertering van slag als de temperaturen stijgen en heb je helemaal geen zin in eten. Toch is het belangrijk om te blijven eten om je lichaam voldoende energie te geven. Eet desnoods kleinere porties, of stel je tevreden met een potje yoghurt en vers fruit.

Tags:

fruit | groenten | hittegolf | lichaamstemperatuur | Tips | water