Echt (w)Eten tips: Eet niets dat je grootmoeder niet als voedsel zou herkennen

7 sep 2019 | Blog

In de huidige maatschappij, met alle reclameslogans die rond onze oren worden geslingerd, alle gezondheidsclaims die we horen op tv, zien in de supermarkt, is het moeilijk geworden om door de bomen het bos te zien.

Ik probeer een aantal simpele tips mee te geven, zodat je, wanneer je overrompeld in de supermarkt naar het yoghurtschap staat te kijken en probeert de beslissing te nemen welke yoghurt je nu het beste in de winkelkar legt (of andere supermarktdilemma’s) je een aantal tips mee hebt waardoor je een verantwoorde keuze kan maken.

De tip van vandaag is: Zou oma dit als voeding herkennen?

Stel je voor dat je boodschappen doet samen met je oma.


(Dit is één van mijn oma’s, ik heb het genoegen gehad om regelmatig met haar boodschappen te doen. Met de andere oma heb ik daar nooit de kans toe gehad)

Op dit moment liggen er duizenden producten in de supermarkt, producten die lijken op voedsel, maar die eerder vulling zijn, vol met chemische toevoegingen.

Zou je oma dit in haar karretje leggen? Ja of nee?

Ja: Lees het etiket op de verpakking. Als er woorden op staan waarvan je niet weet wat het betekent, laat het liggen. Dit betekent dat je sterk bewerkt voedsel in je handen hebt.

Voedingsmiddelen worden tegenwoordig bewerkt om ons meer te laten kopen en eten.

De fabrikanten voegen steeds een heilige drievuldigheid toe in hun producten, waardoor wij consumenten als het ware verslaafd geraken aan hun product.

Over de verslavende Heilige Drievuldigheid volgt er later een aparte post.

Laten we even terug naar de yoghurt gaan.

Ik stel me gemakkelijkheidshalve voor dat je daar yoghurt staat te kiezen om met de kinderen mee te geven naar school, of als gezond tussendoortje als ze thuiskomen na school.

Voor meisjes lijkt me dit een vrij courante keuze te zijn. (hier ga ik even van uit, ik heb zelf geen kinderen)

Jij denkt als ouder goed bezig te zijn, want je dochter eet yoghurt, goed voor de botten en de tanden denk je dan.

Laat ons even verder kijken naar de ingrediënten:

afgeroomde MELK, room (MELK), suiker (6,9%(1) / 6,6%(2)), geconcentreerde afgeroomde MELK, aardbei (4,7%)(1) of banaan (3,7%)(2), verdikkingsmiddelen (gemodificeerd maïszetmeel, pectine, guargom, carrageen(2)), geconcentreerd bietensap(1), natuurlijke aroma’s, zuurteregelaars (citroenzuur, natriumcitraat), MELKfermenten, (1) enkel in aardbei, (2) enkel in banaan,

Wat zien we hier?

De yoghurt bevat een volle 4.7% aardbei en 3.7% banaan en 6.9% suiker. (dan staat er ook nog geconcentreerd bietensap vermeld, zonder percentage, dit mag je ook nog extra bij de suiker rekenen)

In één potje van 125 gram zit dus minimaal 14.37 gram suiker. 

14.37 gram suiker in één klein potje, dat is een serieuze eetlepel vol met suiker dat je kindje naar binnen werkt, en bijna geen fruit.

De beste keuze zou zijn om een grote pot natuuryoghurt zonder toegevoegde suiker te kopen (kijk op het etiket) en daar zelf vers gesneden fruit aan toevoegen (ik denk aan aardbeien, blauwe bessen,…)

Een andere optie is om confituur zonder suikers of zoetstoffen te kopen en daar een lepeltje van in natuuryoghurt te mengen.

Ik geef  het merk Fiordifrutta als voorbeeld.

Een ander goed merk is bijvoorbeeld Ekoland. 

 

Zo kan je geregeld afwisselen van smaak, en krijgt je kind (of jijzelf) geen verborgen suikers binnen.

Tags:

alternatief | bewerkte voeding | gezond eten | heilige drievuldigheid | suiker | suikervrij | toegevoegde suiker | verslaving | voedingsmiddelen | weet wat je eet | yoghurt