Welke koekjes zijn het gezondste?

9 sep 2019 | Blog

Laatst vroeg ik aan jullie wat jullie supermarktdilemma’s zijn.

Eén iemand stelde de vraag: welke koekjes zijn het gezondste?

Wel, ik ging op onderzoek uit voor jullie.

Allereerst, koekjes zijn niet gezond. We gaan op zoek naar “het minst slechte koekje“.

En ik leer jullie ook kijken waar jullie rekening mee kunnen houden als je koekjes aan het vergelijken bent.

Allereerst, lees het etiket op de achterkant, vergeet de “gezondheidsclaims” op de voorkant van de verpakking, dit is alleen maar marketing, bedoeld om jouw als consument te overhalen om de producent op zijn woord te geloven dat dit specifieke koekje een gezonde, bewuste keuze is.

Lees de achterkant dus.

Waar moeten we op letten?

  • Kies voor droge koekjes
    Chocolade of ander glazuur zijn alleen maar lege calorieën.
  • Zo min mogelijk ingrediënten
    Hoe meer ingrediënten, hoe meer het product bewerkt is. Als je ingrediënten ziet staan die je niet kent, zet het pakje dan maar mooi terug in het rek en kijk verder.
  • Suiker
    Waar staat suiker in de ingrediëntenlijst? De fabrikanten zijn verplicht om de ingrediënten op te lijsten in volgorde van de hoeveelheid. Dus hoe eerder je suiker tegenkomt in de lijst, hoe meer er van in zit. De fabrikanten zijn snugger genoeg om de suikers soms op te splitsen in verschillende namen. Daarom dat we ook naar de “voedingswaarde per 100 gram”. Daar staan alle voedingswaarden mooi bij elkaar opgelijst.
  • Vermijd kunstmatige zoetstoffen
    Als je denkt dat je een gezondere keuze maakt door koekjes te nemen die gezoet zijn met kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker, dan kom je bedrogen uit. Kunstmatige zoetstoffen vermijd je best als de pest. Zonder al te diep op dit onderwerp in te gaan, (dan wordt deze post een boek in plaats van een blogpost) kort samen gevat. Kunstmatige zoetstoffen brengen je lichaam in de war. Je lichaam denkt dat het suiker binnen krijgt, je pancreas gaat aan het werk om de suiker te verwerken, maar er is helemaal geen suiker om te verwerken. Enkel chemische producten, die de lever en de nieren belasten omdat deze instaan voor het uitstoten van al deze chemische rommel uit je lichaam. En als extra motivator om kunstmatige zoetstoffen te vermijden, ze verhogen je drang in suiker.
  • Vezels
    Kies voor volkoren koekjes, de vezels zorgen ervoor dat de suikers trager door het lichaam worden opgenomen en er zich dus geen bloedsuikerpiek voor doet. Het lichaam neemt de suikers trager op, waardoor het lichaam langer energie krijgt.
  • Vetten
    Bij de voedingswaarden staan er twee waarden aangegeven ivm vetten.
    Het “totale aantal vetten” (per 100 gram) en “verzadigde vetten” (per 100 gram)
    Dit is belangrijk om te bekijken, vooral het onderdeel “verzadigde vetten” is belangrijk. De verzadigde vetten zorgen (onder andere) voor de hoge cholesterol en zijn slecht voor het lichaam. De hoeveelheid verzadigde vetten willen we dus zoveel mogelijk beperken.

Dit gezegd zijnde, heb ik via de webwinkels van Delhaize en Colruyt het aanbod droge koekjes bestudeerd. Op basis van wat ik daar gezien heb, is geen enkele koek “de minst slechte keuze”.

Bij de Albert Heijn hebben ze vaak nog wel is een gezondere keuze. 

Daar vond ik de muesli koeken van Smaakt, deze zijn zeker een “minst slechte keuze”

Op naar de Bio Planet dus.

Daar vond ik van het merk Eco Biscuits de haver-spelt koekjes.

Deze zou ik kiezen. Of een andere droge bio koek met veel vezels in en niet teveel suikers. Dit koekje krijgt een nutriscore “B” toegekent, wat al bij al helemaal niet slecht is voor een koekje.

Tags:

gezond eten | gezonde keuze | koeken | snack | tussendoortje | voedingswaarden