Tips om gezond de herfst door te komen

20 sep 2019 | Blog

Nu de herfst alweer voor de deur staat geef ik jou enkele tips om gezond en vitaal de herfst door te komen.

De komst van de herfst luidt voor veel mensen een periode van neerslachtigheid en lichamelijke klachten in. 

Schenk in de herfst wat extra aandacht aan goede voeding. Gezonde voeding is belangrijk, heel het jaar door. Maar in de herfst heeft het net een beetje meer aandacht nodig om je voor te bereiden op de stormachtige herfst en koude winter.

In de herfst en winter leven we meer binnen dan bijvoorbeeld in de lente en de zomer.

Het is koud, de verwarming staat aan, en we verluchten ons huis veel minder dan in de lente of de zomer.

Hierdoor krijgen bacteriën en virussen meer kans om binnenshuis langer te overleven. 

Door onze verminderde weerstand zijn wij dus vatbaarder voor ziektes zoals verkoudheden en griep.

Laat ik alvast enkele tips op een rijtje zetten voor jou om gezonder de herfst door te komen:

  • Zorg dat je dagelijks je huis minimaal een kwartier verlucht. Zeker de kamers waar je het vaakst vertoeft zoals de woonkamer, keuken en de slaapkamer.
  • Verbeter je immuunsysteem, zodat bacteriën en virussen geen kans krijgen om jou te vellen. Geef je immuunsysteem een extra boost en kies voor voeding met ruime hoeveelheden groenten en fruit, zet ook wat vaker champignons op het menu. Dagelijks een portie van 100 gram champignons, vooral Shiitake heeft een positief effect op het immuunsysteem.
  • Voorkom de herfstblues door de regenboog te eten.
    De verschillende kleuren van groenten en fruit hebben elk een andere werking op ons lichaam. Om voldoende van alle voedingsstoffen binnen te hebben, kan je er een uitdaging van maken om elke dag alle kleuren van de regenboog te eten. (hoor je ook K3 op de achtergrond zingen als je deze zin leest?)
  • Zorg voor voldoende Omega 3 vetten. Goede vetten, zoals Omega 3 vetten houden je hersenen gezond en hebben een gunstig effect op je humeur. Een tekort aan essentiële omega-3 vetzuren in je voeding verhoogd het risico op ontstekingen, geheugenproblemen, angst en zelfs depressie. Goede bronnen van omega-3 zijn o.a.: vette vis, walnoten, amandelen, lijnzaad, chiazaden en olijfolie.
  • Hou je darmen gezond. Uit recent onderzoek blijkt dat darmproblemen vaker aanleiding zijn voor het ontstaan van ziekten zoals stress, verlaagde weerstand, allergieën, van invloed zijn op je mentale en je algehele gezondheid. Eigenlijk is dat ook logisch, want het immuunsysteem is geworteld in de darmen!  Je zou kunnen zeggen dat je darmflora een kopie is van wat je eet. Je darmbacteriën zijn dus afhankelijk van wat je eet. Hoe gevarieerder je voeding, hoe meer verschillende soorten bacteriën in je darmen kunnen leven en hoe gezonder je bent. Eet veel vezels uit groenten en fruit, kies voor volkoren producten, vermijd snelle suikers en probeer gefermenteerde producten in je voedingspatroon te verwerken. Een probiotica suppletie kuur kan de gezondheid van je darmen een extra duwtje in de rug geven.
  • Zorg voor voldoende vitamine D. Vitamine D speelt een essentiële rol in ons lichaam en een tekort aan vitamine D kan zelfs leiden tot (symptomen van) depressie. De beste bron van vitamine D is de zon, omdat ons lichaam zelf vitamine D aanmaakt door middel van zonlicht. Maar in de donkere periode van het jaar raad ik eigenlijk iedereen aan om een vitamine D3 supplement te nemen.

Zo, hopelijk vond je het interessant en heb je iets aan mijn tips om gezonder de herfst door te komen!

Tags:

gezond | herfst | mineralen | vitaal | vitaminen | voeding