Teveel suiker als basis voor hartproblemen op latere leeftijd

23 sep 2019 | Blog

De Belgische Cardiologische Liga roept op om onze consumptie van zoetigheid drastisch te verminderen. “Jongeren leggen met al die frisdrank en zoete snacks de basis voor de hartproblemen van later.”

Zo kopt het Nieuwsblad vandaag.

De Belgische cardiologen roepen de Belgische bevolking op om hun suikerconsumptie drastisch te gaan beperken naar aanleiding van de start van “de week van het hart”.

Al die toegevoegde suiker leidt tot obesitas en diabetes, en die zijn dan weer de voornaamste risicofactoren op hart- en vaatziekten. Het is noodzakelijk dat we onze suikerconsumptie minstens halveren.

Als richtlijn geven ze een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 50 gram suiker per dag.

Daar zitten we met z’n allen grandioos boven.

Maar liefst 80% van de suiker die we eten, zit verstopt in onze voeding.

Eet meer pure, verse en onbewerkte voeding. Zo beslis je zelf wat je binnenkrijgt. Want geef toe: in tomatensoep hoort toch geen suiker?

Probeer eens een suikerdetox. Schrap een drietal weken alle toegevoegde suikers of vrije suikers (zoals in frisdrank, fruitsap, snoep, gebak …) Je zult er versteld van staan hoeveel energie je krijgt, op heel korte termijn.

De eerste dagen kan je natuurlijk wat ‘ontwenningsverschijnselen’ krijgen zoals hoofdpijn of je kunt er wat humeurig bijlopen, maar nadien zul je je al snel beter voelen.

Bovendien zuiver je met zo’n detox je smaakpapillen. Suiker verbergt namelijk vaak de pure smaken van voeding.

We zijn die natuurlijke smaak niet meer gewoon. We gebruiken suiker of alternatieven voor suiker zoals kunstmatige zoetstoffen, maar die zoetgewenning is daarmee niet opgelost, integendeel, de gevolgen van kunstmatige zoetstoffen zijn veel erger dan die van suiker.

Wil je meer informatie over de suiker detox? Neem dan contact met mij op om een afspraak te plannen!

Tags:

detox | Diabetes | hart | suiker | toegevoegde suiker | week van het hart