10 voedingstips voor een gezonde bloeddruk

24 sep 2019 | Blog

Naar aanleiding van de “week van het hart” van de Belgische Cardiologische liga staan de blogposts deze week in het teken van het hart.

Vandaag krijgen jullie 10 voedingstips voor een gezonde bloeddruk:

  1. Olijfolie: goede, kwaliteitsvolle, koudgeperste olijfolie helpt om de bloedvaten elastisch te houden.
  2. Groene groenten: groenten zoals spinazie, broccoli en andijvie zorgen voor een kalium-boost. Hierdoor wordt er meer natrium uitgescheiden en dat ontspant de wanden van je bloedvaten.
  3. Rood fruit: rood fruit bevat veel anthocyanine. Dat is een natuurlijke verbinding die bloedvaten breder en flexibeler kan maken en je bloeddruk kan verlagen.
  4. Calcium: producten met calcium helpen je bloedvaten aan te spannen en te ontspannen wanneer dat moet.
  5. Omega 3 vetzuren: hebben behalve ontstekingsremmende eigenschappen ook een gunstige werking op de bloeddruk doordat ze de elasticiteit van de bloedvaten verbeteren.
  6. Pompoenpitten: in zaden zoals zonnebloempitten en pompoenpitten zitten veel mineralen die de bloeddruk reguleren.
  7. Havermout: Havermout is rijk aan vezels. Vezels helpen je bloedvolume te verminderen.
  8. Vitamine D: zorg voor voldoende vitamine D, als je het niet voldoende krijgt uit zonlicht, kies dan voor een supplement van vitamine D3. Een tekort aan vitamine D draagt bij aan een te hoge bloeddruk.
  9. Knoflook: is nitraatrijk en leidt tot bloedvatverwijding. De zwavelverbindingen in knoflook worden in het lichaam omgezet in diwaterstofsulfide, een stof die dient als boodschapperstof voor vaatverwijding.
  10. Magnesium: zorg voor voldoende magnesium. Een tekort aan magnesium draagt bij tot een hoge bloeddruk. Steek dus zeker elke dag een banaan in je werktas.

Implementeer deze tips in je voedingspatroon en je hoge bloeddruk zal zeker en vast langzaamaan beginnen zakken.

Tags:

hoge bloeddruk | hypertensie | voedingsadvies | voedingspatroon | week van het hart