Wereld Reuma Dag

12 okt 2019 | Blog

Vandaag is het Wereld Reuma Dag, de dag dat we wereldwijd extra aandacht geven aan Reuma.

Wat is reuma nu net?

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende vormen.
Alle ziekten en aandoeningen van de gewrichten, spieren, pezen, slijmbeurzen en het bot vallen onder de noemer reuma.

Maar in grote lijnen kunnen we al die verschillende soorten reuma onder verdelen in volgende categorieën:

  • Ontstekingsreuma’s: bv. jicht, reumatoïde artritis, …
  • Slijtagereuma’s: bv. artrose, …
  • Weke delen reuma’s (buiten de gewrichten): bv. ischias, tenniselleboog,…
  • Reuma’s van het skelet: bv. osteoporose, …

Wat kan je doen om je lichaam te ondersteunen bij reumatische aandoeningen?

Met voeding kan je je lichaam ondersteunen tegen het gevecht met reumatische aandoeningen. Implementeer volgende tips in jouw eetpatroon en merk de positieve effecten op je lichaam.

  1. Probeer 600 gram groenten en twee stukken fruit per dag te eten.
  2. Probeer wat meer Omega-3 binnen te krijgen door wekelijks bijvoorbeeld ongebrande noten, avocado’s, lijnzaad en olijfolie van goede kwaliteit op de menu te zetten.
  3. Ontdek de Oosterse keuken. Kurkuma, gember en look hebben alledrie een ontstekingsremmende werking in je lichaam. De Oosterse keuken combineert deze drie ingrediënten vaak.
  4. Drink voldoende: de lever en nieren hebben de taak om je lichaam te zuiveren, ondersteun deze belangrijke organen dus door dagelijks 1.5 tot 2 liter water per dag te drinken. Ook groene thee is een aanrader voor je lever en nieren.
  5. Rust roest, zorg dat je in beweging blijft. Luister naar je lichaam, maar zorg dat je dagelijks toch een lichte vorm van beweging doet, al is het maar een kleine wandeling.

Tags:

Reuma | Tips | voeding | voedingstips | Wereld Reuma Dag