Meer volkoren op je bord!

19 nov 2019 | Blog

Vandaag is het de internationale dag van de volkorengranen.

Het lijkt alsof we tegenwoordig voor alles wel een speciale dag hebben, maar een herinnering om meer volkoren te eten kan zeker geen kwaad.

Meestal kiezen we voor wit brood, witte pasta, witte rijst, witte bloem, omdat we dat lekkerder vinden, maar is het ook gezonder?

Luxe product

Wist je dat wit brood oorspronkelijk een luxe product was? En dus zelden op het menu van de gewone mens kwam te staan? Pas na de industriële revolutie werden geraffineerde granen makkelijker verkrijgbaar en had Jan Modaal toegang tot witte bloem.

Vanaf het moment dat geraffineerde producten vrij en makkelijk verkrijgbaar werden, ging ook onze algemene gezondheidstoestand achteruit. Ondertussen zijn we zo ver gekomen dat het luxueuze en dure wit brood van vroeger nu de allergoedkoopste optie is geworden in de supermarkt.

Witte graanproducten zijn ontdaan van alle vezels en vliesjes, hierdoor kan je het eigenlijk gewoon beschouwen als “maagvulling” in plaats van “voeding”. Het draagt niets bij aan de voeding van jouw lichaam, het bevat geen vezels, waardoor je suikerspiegel pijlsnel de hoogte in schiet. Doordat het geen vezels bevat, stimuleert het de darmtransit niet, integendeel, het werkt constipatie in de hand.

Witte graanproducten bevatten dus ook geen vitaminen en mineralen, waardoor we het categoriseren onder “vulling” in plaats van “voeding”.

Vezels voor een goede gezondheid

Terwijl volkoren granen enorm veel vezels bevatten en dus een positieve invloed hebben op onze gezondheid en vooral onze spijsvertering.

Wist je dat het eten van volkoren producten het risico verlaagt op hart- en vaatziekten en diabetes type 2? Volkoren graanproducten zijn een belangrijke leverancier van (gezonde) koolhydraten, vezels, ijzer en de B-Complex vitamines.

Zo zou ook het eten van 90 gram volkoren producten per dag in plaats van witte graan producten samen hangen met een 10% lager risico op darmkanker

Lees het etiket!

Als voedingscoach blijf ik hameren op het belang van etiketten te lezen in de supermarkt voor je iets koopt.

Ook nu weer, want de voedingsindustrie is een meester in het bedotten van zijn klanten.

Producten met een label “bron van volkoren” bevatten meestal maar 3 gram vezels per 100 gram.

Een product “rijk aan volkoren” moet tenminste 6 gram vezels per 100 gram bevatten.

Tags:

gezond eten | gezonde voeding | granen | voedingsadvies | Voedingscoach | volkoren